Lift-Lader

GantiCharger gir batteriene på din lift lengre levetid, er kostnadsbesparende og bra for miljøet.

Med GantiCharger vil hvert batteri i banken få riktig lading og bare vedlikeholdslading når de er fylt opp. Dette medfører lengre levetid på batteribanken, noe som igjen gir god batteriøkonomi.

GantiCharger leveres i tre ulike varianter for lading av lift, med henholdsvis to kanaler, fire kanaler og seks kanaler – hver kanal på 18A. Dette innebærer at den kan lade to, fire eller seks batterier samtidig. Hver lader sitter på et eget kort, og kan lett skiftes. Det er benyttet hurtigkoblinger på ledninger og det er bare noen få skruer som skal løses for å ta ut et kort og sette inn et nytt.

Når du kobler de forskjellige kanalene fra GantiCharger til de ulike batteriene, vil de automatisk registerer hvilke type batteri de er tilkoblet. Følgelig vil alle batteriene få riktig lading, uavhengig av hvilken type batteri som lades. Riktig lading av batterier kan dermed redusere kostnader betraktelig.

En annen fordel er at strømforbruket blir redusert ved at laderen bruker mindre strøm, etter hvert som de ulike batteriene er fylt opp. GantiCharger tåler en spenning fra 110-280 volt og en frekvens på 50-60 Hz. Laderne tilpasser seg automatisk spennig og frekvens.

Avsulfatisering
Laderen har innebygget avsulfatisering i hver kanal. Det innebærer at den sender ut høyspenningspulser med korte intervaller. Noe som vil gi batteriet lengre levetid, spesielt når det gjelder vanlige syrebatterier. Laderen justerer pulsene ut fra type batteri og dersom batteriet har behov for avsulfatisering. Batterier som ikke har behov for det vil ikke bli avsulfatisert. Sulfatisering skjer ofte når liften har stått lenge i ro uten å bli brukt

Smart kjøling
GantiCharger er lydløs og har ingen kjølevifte. Den kan monteres på en kraftig aluminiumsbrakett med stor kjøleflate. Innvendig er elektroniske komponenter bygget inn i keramikk. Det svarte ytterskallet bidrar til å lede varmen bort fra laderen (svart trekker til seg varme, og det er varmest på innsiden av skallet). Dersom laderen likevel skulle bli varm, reguleres dette med en termostat, og ladestrømmen reduseres for en periode – til temperaturen har gått ned.

Høy virkningsgrad
GantiCharger har en svært høy virkningsgrad. Offset er satt til 97%. Det innebærer at batteriene lades 97% opp. De siste 3 prosentene må den ha for å kunne føle batteriet, for at laderen skal slå inn og ut. Typisk for kvalitetsladere er offset på mellom 85 og 97, mens billigladere kan være helt nede i 75 til 80 %.

Montering
GantiCharger kan monteres i alle retninger. Den er meget solid bygget. Den skal ikke monteres direkte på plast. Bruk i så fall adapterplaten som er designet for dette (kjøpes separat). Selve oppkoblingen er veldig enkel. Den kobles til landstrømanlegget, enten med støpsel eller i koblingsboks. Det er viktig at ledningene ikke klippes eller forlenges så lenge de kobles til batterier samlet i bank – med felles jord (også startbatteri). Da forandres motstanden og laderen vil ikke gi riktig ladestrøm. Når det gjelder separat batteri som står lengre unna, kan imidlertid ledningene forlenges. Bruk ledninger med gode dimensjoner til dette. Det er ingen innstillinger som skal gjøres på laderen (dette finner laderen selv ut av).

Vi anbefaler å merke alle batterier med nummer som samsvarer med kanalen de er tilkoblet. Da er det lettere å holde rede på ladestatus til hvert enkelt batteri. Ladestatus indikeres med dioder på fremsiden av laderen. Om ønskelig kan det monteres eksternt display som gir informasjon om ladestatus til de ulike batteriene. Displayet kommer med kabel på 1,5 meter og kobles til laderen med hurtigkobling. Det leveres skjøtekabel med lengde på 1,5 eller 3 meter som ekstrautstyr.

Mål og vekt
2-kanaler: B: 21,5 cm, D: 20,5 cm, H: 13 cm. 2,6 kg.
4-kanaler: B: 30,5 cm, D: 20,5 cm, H: 13 cm. 4,2 kg.
6-kanaler: B: 40,0 cm, D: 20,5 cm, H: 13 cm. 5,5 kg